الثلاثاء، 22 ديسمبر 2015

أوبريت المهن






مشاركة مني للروضة الملحقة بالمدرسة التي أعمل بها

                                        ( أوبريت المهن )                                             


 الطبيب

أنا الطبيب قدر أساعدك

وأقدر أقول أيه كمان عندك

وبسمعتي المشهورة

أكشف وأحطك فى الصورة


.الشرطي

أنا الشرطي أنا فدائى

أفديك وأفدى أولادي

من كل مجرم وحرامي

يرهب ويفسد فى بلادى


البنا

أنا البنا أبنى وأعلي

وكل يوم بيزيد فني

بص أقوام عالمبنى هناك

وادعيلي ربى يخلي


المعلم

يا معلمي يا معلمي

أنت ديما قدوتي

منك أعرف معلومة

وأكتب كلمة وأرسم صورة

ربى يزيدك علم وتقوى

ولجنته يكون لك مأوى


.النجار

غنوا معايا يا أطفال

الله يعينى أنا النجار

ديما شايل صندوقي

وشاكوشي وكمان منشار


الجندى

أنا الجندى أحمى بلادى

من كل عدو أو ارهابي


( كل الاطفال )

 كلنا جنود ..بنحمي أرضنا

أرض المحبة والسلام..أرضك وعرضك مصرنااا

حنان محمود

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق