الثلاثاء، 22 ديسمبر 2015

أوبريت حقوق الطفل


مشاركة مني للروضة الملحقة بالمدرسة التي أعمل بها

أوبريت حقوق الطفل
************
*حق الطفل فى الطعام والشراب


من أرض الدلتا وبنادي
نفسى أشرب من نهر بلادي
مية نضيفة من الحنفية
وكمان أكلة ولقمة هنية

.................

* حق الطفل فى التعليم المجانى


وأنا مصري وحالي مدهور
كل يومين محتاج أنا دفتر
بيقولوا تعليم مجاني
طب ورينى وأنا أبقى الأشطر
 

................. 

* حق الطفل فى الشعور بالامان وعدم التعذيب او الاهمال


وأنا مصرى من حقي أمان
من غير تعذيب أو حرمان
ولا صنعة ترهقنى كمان

 .................

*حق الطفل فى الرعاية الصحية


وأنا مصرى بلعب وأتعلم
وف كراستى أرسم وألون
لكن الصحة مش ولا بد
محروم منها ومن رعايتها
هنقول ايه الرحمة يا رب

 ......................

*حق الطفل فى اللعب


وأنا من حقى اللعب كمان
أوعى تقول واحد غلبان

...................

* وانا الصعيدى مصرى يا سيدي
نفسى أتعلم بقى وأتنور
نفسى أقول وأكتبها كمان
تحيا بلادي احلى الأوطان

.....................

*حق الطفل فى التعبير عن نفسه
وفى أخر تعبيرنا وقولنا
عن أحلامنا وعن أمانينا
تحيا بلادنا تحيا بلادنا
محفوظة وعلمها مرفرف
فوق ارضيها ...فوق ارضيها

......................

 حنان محمود

 






هناك تعليقان (2):

  1. دام الابداع استاذه حنان ولكِ الشكر علي هذا النشاط.
    ---------------
    محمد

    ردحذف
  2. دااام مرورك محمد شكرا لمتابعتك الدائمة

    ردحذف